Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chvíle před úžasem

Miluju tenhle okamžik, kdy cítím, že jsem jen kousek od NĚČEHO, že se skoro můžu dotknout svého snu. 

V literatuře se občas objeví zvláštní výrazy, které neurčitě vnímáme, umíme se jich zlehka dotknout, ale obávám se, že si je v sobě neumíme věrně přehrát. Třeba tenhle: zůstal stát v němém úžasu. Já když si tohle přečtu, tak zavřu oči a vidím následující scénu - vidím se zezadu, stojím s rukama podél těla, prsty na rukou roztažené, dlaně vytočené směrem dopředu, hlava mírně vzhůru, tvář ozařuje proud světla, na sobě mám volnou košili, se kterou si pohrává lehký protivítr, stejně tak jako s mými vlasy. Stojím na vrcholku hory, na okraji skalnatého výběžku a přede mnou se rozevírá NĚCO. To NĚCO už ale nevidím. Je to reprezentováno jen tím proudem světla, který se do mně opírá a tím mírným větrem, který představuje ta vlající košile a vlasy. 

Přesně tuhle scénu mám v sobě a přehraje se mi, když si chci vyvolat a přehrát představu, kterou by jsme nazvali němý úžas. Takové němé WOW, kdy člověk znehybní, je zaplaven světlem, čas se zastaví, ocitnu se v jakési prozářené bezčasovosti a jen tak stojím s pocitem, že se v tom proudu světla zcela rozpustím. V té scenérii vůbec nejde o to, co je zdrojem toho úžasu. Ten úžas zde prostě je přítomen, ale není dokončený. Není dokonaný. Já jsem velmi blízko něj, ale nejsem jím pohlcen, protože to prostě nejde. Pořád ještě něco vnímám, něco pociťuji a pořád jsem to já se vším, co obsahuji. V ryzím úžasu už bych to pak já nemohl být, hranice mezi mnou a světem by se musely rozpustit, zbořit a můj subjektivní svět by přestal existovat. Jen těžko to jde vyjádřit, tu tenkou hranici, mezi tím být před úžasem a změnit se v úžas. Proto jsem tenhle moment nazval Chvíle před úžasem. 

Je to ten nejkrásnější pocit, jaký znám. Je to ta chvíle, kdy se před vámi něco neskutečného vynoří. Nějaká možnost, nějaká lákavá verze vaší budoucnosti, nějaká nenadálá, ale vysněná příležitost. Nebo se před vámi rozprostře nějaký neskutečný výhled, stává se mi to třeba v horách, když šplhám na nějaké místo s vyhlídkou, hodiny vidím jen skály a zakouším únavu, a najednou bum, je to tady, jsem nahoře a rozevře se přede mnou, pode mnou a kolem mě neskutečná scenérie. I tak tenhle moment nazývám Chvílí před úžasem. Cítím neskutečnou krásu, onu bezčasovost, kterou jsem zmínil, jakési příjemné sjednocení…ale pořád je tady pocit, že jsem ještě malý, maličký kousek od toho, ale nejsem v TOM. Jsem jen Chvíli před úžasem. Pořád ještě vím, že jsem jen pozorovatel, že za chvíli zase půjdu dál, že to celé zmizí a nikdy ta scenérie, ten úchvatný pohled, nebudou beze zbytku otisknuté uvnitř mojí mysli. Tyhle momenty jsou právě tím okamžikem, kdy saháme intuitivně po kameře, po mobilu s foťákem a zběsile si to celé fotíme s tím, že si to aspoň vyfotíme. Výsledek je ale plochý, placatý, 2D, a ta naše vnitřní přehrávka už nikdy není taková. Nikdy není taková, jako byla v tu Chvíli před úžasem. 

Pokud stejně tak jako já často přemýšlíte o tom, jaký smysl dát svému životu, tak nabízím jednu možnost: ať už jsou kulisy vašeho života jakékoli, ať už je realita jaká chce, zkuste co nejčastěji pobývat v té Chvíli před úžasem. Když už nemáte kolem sebe nic, nad čím by se dalo užasínat, zkuste užasnout nad nějakým svým snem, představou, touhou nebo přáním. Je jedno co je kolem vás, i ta představa vás do Chvíle před úžasem spolehlivě dopraví. Zkuste to a váš život bude bohatší. Já už bych bez těch svých Chvil před úžasem nemohl žít.   

A ještě něco…na té cestě těsně před úžas mějte štěstí a mějte odvahu. Bez té to totiž nejde :-)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Mühlböck | pondělí 24.7.2023 8:54 | karma článku: 12,59 | přečteno: 269x
  • Další články autora

Miroslav Mühlböck

Neotevřené dopisy

Každý máme nějaký ten svůj neotevřený dopis. Schovaný v tajném šuplíku. Ať už v tom skutečném, anebo v jakémsi pomyslném šuplíku naší mysli. Těmi neotevřenými dopisy myslím všechno to, co raději schováme do své třinácté komnaty...

17.7.2023 v 8:15 | Karma: 9,75 | Přečteno: 282x | Diskuse| Osobní

Miroslav Mühlböck

Intuice, karma, zloději a blog za 400 €

Všechno zlé je pro něco dobré. I když vám to pocuchá nervy a pocit křivdy se vryje hluboko pod kůži.

10.7.2023 v 8:16 | Karma: 16,02 | Přečteno: 364x | Diskuse| Osobní

Miroslav Mühlböck

Volby 2016. Strhne se mela?

Prezident Zeman oznámil novinářům, že se rozhodl vypsat termín podzimních voleb. Budou kampaně konfrontační? Bude se prát špinavé prádlo? Budou se střílet čápi? Jaký bude zájem voličů a jaké budou výsledky?

2.5.2016 v 8:03 | Karma: 16,34 | Přečteno: 831x | Diskuse| Společnost

Miroslav Mühlböck

Jak voní Čína..?

Duše každé společnosti se probouzí s vůní jejího jídla. Všichni tak asi víme, jak voní pravá a chutně připravená čína. Víme ale, jak vlastně voní skutečná Čína? Nejspíš voní každému trošku jinak.A právě o tom je můj blog.

21.4.2016 v 19:30 | Karma: 16,22 | Přečteno: 408x | Diskuse| Společnost

Miroslav Mühlböck

Kvantová růže pro manželku

Ona i já máme svůj pohled na svět. Zatímco ona používá svůj nemalý intelekt zcela striktně k řešení věcí pozemských, já používám ten svůj, zřejmě o něco nižší, na řešení těch nadpozemských. Ona je šťastná, já trpím.

16.4.2016 v 22:02 | Karma: 21,85 | Přečteno: 520x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Texaský guvernér omilostnil muže odsouzeného na 25 let za zabití demonstranta

17. května 2024  7:04

Guvernér Texasu Greg Abbott udělil milost muži, odsouzenému k dvaceti pěti letům vězení za to, že v...

Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila na sklady s ropou

17. května 2024  6:42

Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Sevastopol a další přístavní město...

Ruské letouny omylem svrhly nejméně 38 bomb na vlastní území, píší i ruská média

17. května 2024  6:31

Nejméně 38 leteckých bomb svrhly ruské letouny za poslední tři měsíce na ruské a okupované území na...

Sudetští Němci pořádají třídenní sjezd. Zúčastní se český velvyslanec

17. května 2024  6:15

V bavorském Augšpurku začíná třídenní sudetoněmecký sjezd, který se krátce před volbami do...

  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1016x
Kdo se dívá ven, sní. Kdo se dívá dovnitř, probouzí se. To řekl kdysi Carl Gustav Jung. Já se chci dívat polovinu svého času ven, a snít. Tu druhou polovinu se chci dívat dovnitř, a bdít. A o obojím vám chci občas něco napsat...:-)

Seznam rubrik